DOBBELT OP
I februar 2020 bestilte DSB otte vognstammer hos spanske Talgo til den internationale trafik mellem København/Aarhus og Hamborg. Men på grund af øget interesse for klimavenlige rejser fra danskerne fordobler DSB nu ordren til 16 vognstammer og bestiller samtidig 16 styrevogne til at betjene lokomotivet i vognstammens ene ende – på samme måde, som man kender det fra DSB’s dobbeltdækkervogne. DSB forventer, at de første vognstammer fra Talgo bliver sat i drift fra sommeren 2024. Ifølge den oprindelige plan skulle vognstammerne køre i en såkaldt sandwichformation med et lokomotiv i hver ende, men det ændrer sig med købet af styrevognene. Hver vognstamme har 493 siddepladser, når de står klar med styrevogne. De første styrevogne forventes at blive sat i drift som almindelige vogne omkring årsskiftet 2026/27. Selve styrefunktionen bliver aktiveret lidt senere, forventeligt i 2028.
ÆNDRINGER I PLANEN
Skal du med toget mellem København og Slagelse fra den 5. juni til den 26. juni, så husk at tjekke rejseplanen en ekstra gang, inden du skal af sted. DSB kører nemlig med ændrede tider og stop i perioden, hvilket skyldes Banedanmarks arbejde med at forny sporene på strækningen.
GRØNNE GITTE
Efter en stor ombygning sparer Gitte Christensen, der er butikschef for en 7-Eleven-butik på Odense Banegård Center, næsten 6.000 KWh om måneden i forhold til samme tid sidste år. Det svarer til et fald på 37 procent. Til sammenligning bruger en gennemsnitsfamilie med to voksne og to børn i et 150 m2 stort hus omkring 4.500 KWh om året. Og det er ikke det eneste sted, hvor DSB’s 66 7-Eleven-butikker har formået at spare på energien. Sammenligner man eksempelvis februar måned 2023 med samme måned året før, er der i alt sparet over 90.000 kWh – svarende til 270.000 kroner – landet over.
EN DAG PÅ KONTORET
Transport af post og pakker var en vigtig del af jernbanens opgave fra begyndelsen, da der begyndte at køre tog mellem København og Roskilde i 1847. Rejsetiden mellem de to byer blev forkortet markant, og det havde væsentlig betydning, når posten skulle frem. Allerede i 1856 blev såkaldte bureauvogne indsat, hvor posten kunne sorteres undervejs. Først med åbningen af banedelen af Storebæltsforbindelsen i 1997 ophørte postsortering i togene, da transporttiden blev for kort. På Danmarks Jernbanemuseum kan man se en postsorteringsvogn fra 1937. Det er muligt at gå ind i vognen, der både har postsorteringsrum og pakkerum.