Her får du sommerens nyheder fra DSB.
Tekst:RedaktionenFoto:DSB

DAMP AF!

Vil du nyde en tur i ældre jernbanemateriel og det idylliske landskab langs en museumsjernbane? Mulighederne er mange: Kør for eksempel med damptog og dieseltog i front med over 100 år gamle trævogne på krogen. Lej en skinnecykel, og kør for egen kraft på en nedlagt jernbane ad en naturskøn strækning. Nyd skovens stille ro, kun forstyrret af lyden af jernhjul på skinnerne. Sæt dig på et lille tog på smalle skinner, eller nyd et større landskab i model 1:87.

På hjemmesiden togsommer.dk har Dansk Jernbane-Klub samlet alle attraktioner omkring tog i sommeren 2024 i Danmark. I alt er der over 30 steder, der kan besøges.

PAS TIL DET HELE

Igen i år er der mulighed for at købe rejsepas, som for 399 kroner giver adgang til otte dages sammenhængende rejse i hele landet på tværs af bus, tog, metro, lokalbaner og letbaner fra 29. juni og frem til 11. august. Det bliver sidste år med rejsepas, der blev til som en del af den daværende regerings sommerpakke, da corona-restriktioner fyldte i 2020. 

Der udbydes 75.000 stk., og rejsepasset kan købes fra den 4. juni frem til den 3. august på rejsepas.nu

EN GANSKE SÆRLIG BUS

I mange år hørte busdrift under DSB. 1. juli 1932 indledte DSB rutebildrift i Danmark med ruterne Sønderborg-Skelde og Sønderborg-Gråsten. Blandt de fire første busser var to leveret af Triangel-fabrikken i Odense. På Danmarks Jernbanemuseum kan man se netop sådan en Triangel-bus. Den indgik i 1944-45 i Røde Kors’ hvidmalede flåde af busser, der hentede fanger ud fra koncentrationslejrene. I løbet af 50’erne nåede DSB op på over 500 busser i drift. I 1995 blev DSB Busser A/S udskilt fra moderselskabet til Trafikministeriet og skiftede i 1997 navn til Combus.

TOGSKINNER I ØRET

Vidste du, at toghjul er så tynde, at de  skal bære, hvad der svarer til 60 hanelefanter, på en håndflade? Eller at et tog kan bremse, uden at lokomotivføreren gør noget? Der er tonsvis af let formidling, når Radionauterne i deres populærvidenskabelige podcast fløjter til afgang  – assisteret af lokomotivfører Kim Wadstrup og lokomotivinstruktør Allan Yde Nielsen – begge fra DSB.

Find Radionauterne, afsnit 110: ’Hvordan kan et tog køre’ i din podcast-app.

FYR FYRET

Der er store besparelser at opnå ved at ombygge og opdatere DSB’s eksisterende IC4-tog, så energien udnyttes mest effektivt. Ved at ændre rørføringen og ombygge togets varmesystem kan DSB nu bruge motorvarmen frem for de indbyggede dieselfyr til at opvarme togets vogne og i runde tal spare cirka 550 ton CO2 om året. Desuden sørger en ny software-opdatering for, at tre ud af togets fire motorer automatisk slukker efter seks minutters tomgang, hvilket vil spare over 400.000 liter diesel om året, svarende til cirka 1.000 ton CO2. Alt i alt forventer DSB en årlig besparelse på knap 2.000 ton CO2 de sidste år, IC4’erne skal køre i Danmark. Det er planen, at IC4 skal udfases fra år 2027.

VIDSTE DU, AT …

DSB siden 2022 har betalt for plantning af over 200.000 træer i Danmark via et samarbejde med Klimaskovfonden. Pengene betaler DSB som et klimabidrag for de registrerede solgte erhvervsrejser, hvor der bliver betalt et bidrag til Klimaskovfonden svarende til rejsens CO2-udledning, hvilket beløber sig til 250 kroner pr. ton CO2. For årene 2022 og 2023 har DSB således i alt givet over 3,5 millioner kroner til plantning af ny skov langs togstrækninger over hele landet. 

Tags: ,

SE MERE