1. TOGRÅD FRA HINSIDAN
Sidste år købte svenskerne 30 procent flere interrailkort end året forinden. Svenskerne har blod på skinnetanden. I hvert fald ifølge forfatterne bag en ny bog, der guider til, hvordan du bedst ser Europa – gennem et togvindue. ’Med tåg genom Europa’ går i detaljer med 10 smukke togstrækninger samt seværdigheder langs ruten og restauranter, der er værd at stige af for. Den giver også håndfaste tip såsom, hvordan du nemmest planlægger og booker din rejse, hvilke apps og hjemmesider der er nyttige, og sågar: Sådan pakker du din taske. Mon ikke bogen, der er skrevet af to professionelle rejseskribenter og -fotografer, også vil være relevant for rejsende, der står på toget på denne side af Øresund?
2. ER DIN BY INDE I BILLEDET?
”Vores byer forandrer sig hver dag. Og det går stærkt. Vi tilpasser os klimaforandringer, bygger i højden, river gammelt ned og skaber nye byrum. Men hvordan ser det ud, når gammelt møder nyt? Er forandringen af vores byer altid god? Og hvor sker forandringerne i din by?” Sådan lyder oplægget fra Dansk Arkitektur Center, der har udskrevet en fotokonkurrence om emnet. Så hvis du har noteret dig en forandring, vellykket såvel som vederstyggelig, der hvor du bor, var det måske værd at tage et billede af den og uploade det til Instagram forsynet med hashtagget #DACfangdinby2019. Vinderbillederne bliver vist på udstillinger på flere københavnske pladser.
Se mere på www.dac.dk/fangdinby
3. STUR, STUR NUMMER
Det omrejsende liv på trapezer, på stylter og i alt for store sko er benhårdt og ikke for børn. Men når først teltet er oppe, savsmulden er drysset, og orkestret er godt i gang, har cirkus en særlig charme. Inden de små husvogne med artister for alvor ruller ud i sommerlandet, kan du selv prøve, hvordan det er. Tag en tur ud til Cirkusmuseet i Hvidovre på Københavns Vestegn, hvor du og din familie kan dykke ned i den (kulørte) danske cirkushistorie og hver søndag i april kan blive undervist i alt fra jonglering til svære trapezsvingninger. Du kan også tage til Cirkusmuseet i Rold i Nordjylland, der ligger i Danmarks eneste bevarede cirkusbygning i træ, hvor du kan prøve (arm)kræfter med cirkusartisteri og få et sminkesvedende indblik i, hvor meget det egentlig kræver at få folk til at grine og gyse.
Se mere på cirkusmuseet.dk og nordmus.dk/u/cirkusmuseet
4. FIND ROEN I SYDHAVET
’ Det sydfynske øhav ligger dér og putter sig så hyggeligt med det lave vand, det milde klima, rygdækningen fra nabolandsdelene og sine i alt 55 øer. Geologer kalder det med deres egen poesi for et druknet morænelandskab. Det blev dannet under seneste istid, da en gletsjer møvede sig ind fra sydøst og skubbede jorden op i langstrakte, afrundede bakker. Langt efter at isen var væk igen, steg vandstanden i havet sådan, at de holme og øer, vi ser i dag, kun er toppen af bakkerne. En oplagt måde at opleve det på er med lokal færge. Fra Svendborg er Skarø, Drejø og Hjortø inden for rækkevidde, og fra Faaborg kan man besøge tyndt befolkede Bjørnø, Lyø og Avernakø. Er man heldig, kan man indkvartere sig for natten, måske på idylliske Bjørnøgård, og lade ø-freden gå i blodet.
Læs mere på VisitSvendborg og VisitFaaborg.
5. KA’ DE LI’ VABLER?
Et halmstrå i munden, blikket ud over himlen, en rygsæk på skuldrene og ben, der bevæger sig gennem storslået og ofte uberørt natur. Der er masser af slidstærke grunde til at snøre vandreskoene og begive sig ud på en rigtig lang spadseretur. Et af de bedste steder i Danmark at få luft under sålerne er den 450 kilometer lange Hærvejen, der nu går all in på at blive en fast og sammenhængende del af pilgrimsruten, der strækker sig fra St. Olavsleden i Norge til den spanske ’El Camino de Santiago de Compostela’. 12 jyske kommuner, lokale turistorganisationer og foreninger går med støtte fra Nordea-fonden snart i gang med at fintune og forbedre forholdene langs Hærvejen, ligesom adgangen til naturoplevelser og muligheden for at gå på opdagelse i historien og lokalkulturen skal øges. Målet er at bringe Hærvejen op i vandrestiernes superliga. Om ruten også ender med at få vandrepokalen, afgøres, når ændringerne står færdige om nogle år.