NYT SKÆRMBILLEDE
Afgangsskærmene på stationerne får nyt udseende fra midten af 2020. I november og december 2019 er skærmene blevet testet på en række stationer, og skærmene har blandt andet fået et nyt design, der skal gøre trafikinformationen på stationerne mere overskuelig. Blandt andet ved at passagererne på perronskærme kan se, hvor på perronen toget holder, og hvilke dele af toget der kører hvorhen. Testperioden gav masser af tilbagemeldinger fra DSB’s kunder og medarbejdere, og der bliver derfor arbejdet på at forbedre skriftstørrelse, tydelighed og kontrast på skærmene, inden de udskiftes på stationerne.
SLUT MED KEDELIGE STUDIEREJSER
200 gymnasieelever, DSB-ansatte, lærere, rejsearrangører og klimaeksperter var i slutningen af oktober måned sidste år samlet for at gentænke fremtidens studierejse. Tre ideer skilte sig ud, og der bliver nu arbejdet videre med dem alle, så de forhåbentlig kan blive et reelt tilbud til kunderne i fremtiden. Du kan læse mere om de tre vinderideer på dsbdigitallabs.dk/hackathon.
47 %
Så mange flere interrail-billetter blev der solgt i de første 10 måneder af 2019 i forhold til samme periode året før.
MINISTERKAMP FOR TOG OVER KATTEGAT
I fremtiden skal det være muligt at krydse Kattegat både i bil og i tog. Det mener transportminister Benny Engelbrecht. ”Jeg vil kæmpe for, at en fast Kattegatforbindelse skal rumme både en vej- og jernbaneløsning, hvis den bliver en realitet. Tænk sig, hvis en fast Kattegatforbindelse kan nedbringe antallet af indenrigsflyvninger,” siger transportminister Benny Engelbrecht til DSB. Ministeren slår dog fast, at der endnu ikke er truffet endelig beslutning om, hvorvidt Kattegatforbindelsen bliver til noget.
GRØNNE MÅL
Selvom toget allerede er et miljørigtigt transportmiddel, kan togtransport blive endnu grønnere. DSB har vedtaget fire konkrete miljømål, som skal nås inden 2030. Inden det nye årtis udgang vil DSB være helt CO2-neutrale, have nedbragt energiforbruget med 50 procent, helt undlade at udlede partikler fra togenes motorer og have genanvendt mindst 90 procent af virksomhedens affald.
TOG TIL TIDEN
Kan du huske de røde IC-tog, ligge- og sovevogne, direkte forbindelser til udlandet og høflige ”Ønsker De at handle?”-spørgsmål fra den rullende togstewardesse. Tiden efter oliekriserne i 70’erne, da statsbanerne sprang ud med nye ideer, nyt design, nye farver og nyt materiel, er portrætteret og illustreret i bogen ’Der kommer flere tog’. Værket, skrevet af togkenderen Flemming Søeborg, beskriver Danmark som togland 1970-90, og har man, her i 2020’ernes spæde begyndelse, hang til en god omgang nostalgi, er det bare med at fugte bladrefingeren og gå i krig.
Bogen er udkommet.