Under alle tog sidder banerømmeren. Den ser ikke ud af meget, men sammen med togets sneplov er den med til at rydde sporet for stort og småt, så toget kan komme sikkert forbi.
Tekst:Eline Kedishe Østergaard FrankIllustration:Jakob Wedendahl

DANSK METAL 

Banerømmeren sidder på alle DSB’s tog. Dens funktion er at sikre, at der ikke kommer noget under hjulene. Det gør den ved at ’skubbe’ ting væk.

Banerømmeren er monteret i begge ender af toget. Den har samme funktion, men forskelligt design fra tog til tog, da togene kommer fra forskellige leverandører. Banerømmeren er robust og skal sjældent udskiftes. Den er lavet af genanvendeligt metal, så når den bliver smidt til skrot, bliver den omsmeltet, og metallet kan bruges igen.

DYNAMISK DUO

Sneploven, som sidder foran på toget, er ligesom banerømmeren en del af togets konstruktion. Sneploven er monteret højere oppe end banerømmeren, som sidder tættere på skinnerne.

Sneploven kan selvsagt fjerne sne, men også større genstande, for eksempel cykler. Alt det, sneploven ikke tager, som for eksempel grene, små træer og påkørte dyr, ryger ind under toget, hvor banerømmeren skubber det ud til siden af sporet.

ODD-SIZE

Da banerømmeren sidder 6-7 centimeter over sporet, får den ikke fat på de mindste ting som for eksempel nedfaldne blade. Store væltede træer på sporet kan hverken banerømmeren eller sneploven klare. Her må lokomotivføreren selv ud at bruge hænderne.

Kilde: DSB-materiel

Tags: ,
SE MERE