SÅ LANGT SÅ GODT
Med sine 209 meter bliver det nye EuroCity-tog det længste i DSB’s togflåde. De nye EuroCity-vogne er leveret af den spanske togproducent Talgo og har en kørehastighed på op til 200 km/t. DSB forventer, at de nye EC-vogne sættes i drift i løbet af 2025, hvor de skal erstatte de ældre tyske IC1-vogne, som på nuværende tidspunkt kører mellem København og Hamborg.
NY MIDTBANE
Det er ikke kun sæderne, der har fået en opgradering. Ned gennem togets midtergang er der placeret flere infoskærme, så man uanset plads kan se, hvor langt man er på rejsen. Modsat andre tog i DSB har de nye EuroCity-vogne enkeltdørs-indgange. Der er 15 af dem på hver side af toget, så man er aldrig langt fra en dør. Det er muligt at rulle gardinet lige så langt op eller ned, som man vil. Og hvis du på turen til Tyskland har glemt forfriskninger, er der også mulighed for at købe kaffe, kolde drikkevarer og snacks fra automatsalg.
PLADS TIL BEGEJSTRING
I fremtiden, når turen går over grænsen, kan DSB’s kunder sætte sig komfortabelt til rette, og med 492 siddepladser bør der være plads til de mange internationale rejsende. De nye togvogne er designet til at sikre en behagelig rejse på længere ture. Man kan blandt andet læne alle sæder tilbage, hvile fødderne på fodstøtten, ligesom der er armlæn og nakkestøtte. Der er bordplads, så man kan sidde med sin computer, og en lille ekstra plads til enten tablet eller telefon. Og det gør ikke noget, hvis du har glemt din powerbank derhjemme, da der er strømstrik under hvert sæde. Er du typen, der bruger togtiden på at læse, er der også et lille læselys ved alle sæder.
Kilde: DSB-Materiel