Siden 1934 har S-toget været afgørende for transporten i hovedstadsområdet. Hvert år kører togene mange millioner kilometer for dagligt at bringe 370.000 passagerer ud og hjem. Men selv om S-toget har en del år på bagvognen, har det fra begyndelsen kigget ind i fremtiden. Det er nemlig elektrisk.
Tekst:Rasmus Barud ThomsenIllustration:Jakob WedendahlFoto:Danmarks Jernbanemuseum

STRØMFØRENDE 

I 2030 skal DSB være CO2-neutralt, hvilket indebærer, at alle tog og lokomotiver skal køre på grøn strøm. Men faktisk har S-toget – som det første i Danmark – været fuldt elektrificeret siden dets debut på skinnerne i 1934.

S-togsstyrevogn fra 1950.

S FOR SIKKERHED

De mange kilometer på skinnerne kræver en del vedligehold. De næste fire år skal alle S-tog derfor gennemgå en såkaldt vognkasserenovering, hvor de får nyt ydre design og forstærkes, så de kan holde de næste mange år. Derudover gennemgår alle S-tog hver tredje måned et såkaldt ’lille eftersyn’, hvor blandt andet togets sikkerhedsudstyr og undervogn tjekkes igennem.

JORDEN RUNDT

På alle hverdage stiger 370.000 passagerer om bord på et S-tog. Om året bliver det til over 112 millioner passagerer, der samlet set rejser mere end 1,3 milliarder kilometer. Hvis én person rejste alle passagerkilometerne alene, ville det svare til, at vedkommende skulle rejse jorden rundt 89 gange om dagen i et år.

DET TYSKE S

Den første elektriske togbane kom i 1907 til Hamborg, og i 1928 åbnede en lignende i Berlin. Togene blev kaldt Stadtschnellbahn eller Stadtbahn og blev skiltet med S. Da Danmark 3. april 1934 åbnede den første strækning, der løb fra Klampenborg til Frederiksberg, overtog man forkortelsen. Tyskerne bruger også et stort S som symbol for deres S-tog, men hvor det danske S-symbol er rødt og hvidt, er deres grønt.

HELT STABIL

Som hovedregel holder tog længere end biler, og de nuværende S-tog er blot den fjerde generation af S-tog gennem tiden. Ifølge planen udfases de nuværende S-tog over en periode på cirka 10 år, og det sidste togsæt forventes at blive taget ud af drift i 2040. Fra omkring 2030 vil de første nye S-tog begynde at køre.

BRÆNDSTOF

Cirka 45 procent af den energi, der bruges på at accelerere og køre toget, bliver genanvendt. Det sker, når toget bremser ned til en station, hvor toget i stedet for at brænde energien af som varme i bremserne sender den tilbage i køreledningen, hvor den kan bruges af andre tog.

Nørreport Station, 1943.

SYVKABALE 

S-toget består af syv linjer. 24.850 gange på en gennemsnitlig hverdag ankommer et S-tog på en af S-banens 87 stationer. Alene på Nørreport stiger mere end 13 millioner passagerer hvert år på, hvilket gør stationen til den mest benyttede S-togsstation.

CYKELSLANGE

Siden 2010 har det været gratis at medbringe cyklen i S-toget. Og hvert år bliver cirka 10 millioner cykler på den måde fragtet fra A til B på andre hjul end deres egne.

Kilde: DSB

Tags: ,

SE MERE