Danmarks nyeste togstation, Favrholm, åbner 10. december. Stationen lidt syd for Hillerød skal både betjene Nyt Hospital Nordsjælland, fungere som pendlerstation og servicere en helt ny bydel.
Tekst:Rasmus Barud ThomsenIllustration:Rasmus Buhl

STIL BILEN

Der bliver etableret en stor parkeringsplads ved stationen med plads til 450 biler, hvilket gør Favrholm Station til en oplagt pendlerstation for borgere i Hillerød og omegn. I stedet for at skulle hele vejen ind til Hillerød kan man spare tid ved at parkere ved den nye station og tage toget derfra. Ladestandere til elbiler bliver også sat op.

SYGETRANSPORT

Når supersygehuset Nyt Hospital Nordsjælland åbner, skal det dække 350.000 borgere, der før fordelte sig på hospitaler i Hillerød, Helsingør og Frederikssund. Patienter og ansatte kan bruge den nye Favrholm Station til nemt at komme til og fra hospitalet, der kommer til at ligge 500 meter fra stationen.

BYGGE-BOOM

Den nye station kommer til at betjene en helt ny bydel. Favrholm bliver et blandet kvarter med boliger, uddannelse, kultur, idræt, kontorer, produktions- og serviceerhverv med fokus på supersygehuset og på life science. Når Favrholm om nogle år er færdigudbygget, vil der være op til 4.000 boliger og 10.000 arbejdspladser. Og egen station.

TØRRE TAL

Til byggeriet af Favrholm Station er der lagt 892 meter skinner og bygget 541 meter perron. 475 m2 klinker er blevet lagt på stationsforpladsen, og til perronerne har man brugt 2.517 m2 fliser. For at bygge den nye station har man fjernet 32.357 m3 jord og andet materiale, mens der er tilført over dobbelt så meget materiale til selve byggeriet.

FART PÅ

Det har taget cirka halvandet år at bygge Favrholm Station. Arbejdet gik i gang i april 2022, og stationen har ud over den store parkeringsplads også elevatorer og cykelparkering. Der anlægges også en supercykelsti til stationen, der skal gøre det hurtigere og nemmere at tage jernhesten til stationen.

KNUDEPUNKT

På Favrholm Station kan passagerer skifte mellem Frederiksværk-banen og S-togslinjen mellem Hillerød og København. Begge tog stopper nemlig ved stationen, hvilket giver et markant løft til transporten mellem København og Nordsjælland. Forventningen er, at der vil køre S-tog hvert 10. minut i begge retninger. Frederiksværkbanen vil stoppe tre gange i timen med en planlagt udbygning til seks gange i timen i hver retning.

Tags: ,

SE MERE