KOLDE FØDDER
I toget kan man nyde vinteren, mens man sidder lunt og godt. Men i jernbanens barndom i 1800-tallet var vognene uopvarmede, og passagererne måtte klæde sig varmt på eller medbringe varmedunke som her på billedet. De første forsøg på opvarmning bestod af en aflang beholder med varmt vand eller sand på gulvet i kupeerne, som passagererne kunne lune fødderne på – dog kun på 1. klasse. Ved banerne i Jylland og på Fyn forsøgte man sig senere med tørvekoks, som ulmede i varmekasser under sæderne. I løbet af 1880’erne og 1890’erne begyndte man at indføre systemer, hvor kupeerne blev opvarmet med damp fra lokomotivet, som førtes rundt i toget i et rørsystem. I dag har de fleste togsæt klimaanlæg.
TRYGFORSKEL
Folk, der cykler på perronen. Folk, der skændes højlydt. Unge, der skaber utryghed. Folk, der tigger. Det er blot en håndfuld eksempler på de udfordringer, DSB’s tryghedsvagter har løst, siden ordningen begyndte 8. august 2022. De cirka 30 vagters indsats har øget trygheden på 19 ud af 42 stationer, viser en kundetilfredshedsmåling fra december, og arbejdet med at øge trygheden fortsætter i 2023, hvor DSB forventes at være færdig med at skifte eller opgradere 700 kameraer på landets stationer. Føler man sig utryg på en af DSB’s stationer, kan man ringe til tryghedstelefonen på 7013 1311. Her vil medarbejderne kunne fokusere på den pågældende station og tilkalde hjælp om nødvendigt.
BÆREDYGTIGT I BRABRAND
DSB bygger et nyt værksted i Aarhus-forstaden Brabrand til 1,3 milliarder kroner, som skal stå færdigt i 2026. Værkstedet er designet af Gottlieb Paludan Architects og Rambøll og skal benyttes til vedligehold af DSB’s kommende IC5-tog. MT Højgaard Danmark – der også opfører det nye værksted på Godsbanen i København – står bag byggeriet, og de to lokaliteter vil være de primære værksteder for vedligehold af IC5-togene i fremtiden. Det er målsætningen, at det nye værksted skal opnå certificeringen ’DGNB Guld’ for bæredygtigt byggeri, og derfor bliver der arbejdet med adskillige grønne og digitale tiltag for at reducere CO2-forbruget på de nye bygninger.
FRISK AFGANGSKAFFE
Kunder på Flintholm og Dybbølsbro Station i København kan snart få stillet sulten eller kaffetørsten i to nye DSB 7-Eleven-butikker. Flintholm Station huser allerede en DSB 7-Eleven på perronen mod Hellerup Station, men nu bliver der også etableret en butik på den modsatte perron, hvor tog på Ringbanen kører i retning mod Ny Ellebjerg. Den nye butik åbner i løbet af foråret 2023. Dybbølsbro Station får til gengæld sin første DSB 7-Eleven nogensinde, og den skal efter planen åbne i sensommeren 2023.