Stigende efterspørgsel har fået DSB til at indsætte IC1-vogne fra slutningen af 70’erne på strækningen til Hamborg. Værsgo at træde om bord i fortidens fighter, som har fået en indvendig skønhedsoperation til glæde for de rejseglade.

HISTORIEN KORT 

DSB har oplevet enorm efterspørgsel på turen til Hamborg, hvorfor der er indsat IC1-vogne, mens der bliver produceret nye Talgo-vogne til strækningen.

Der er syv vogne med i alt 448-478 siddepladser, som alle er designet forskelligt. Dermed har DSB øget sin kapacitet med op mod 50 procent flere siddepladser. 

SOM I GAMLE DAGE

Alle symboler, signaler og skilte indvendigt er bevaret fra original stand. I nogle af vognene findes gammeldags kupeer med plads til 4-6 passa­gerer, afhængigt af om det er børne- eller familiezone.

DENGANG OG NU

Inden rygeloven i Danmark trådte i kraft, var rygezone og almindelig zone blot adskilt af to glasvægge – rygezonen var endda større end den almindelige. Service på 1. klasse er kun gældende i Danmark, da tysk personale opererer med andre sikkerhedsforhold. Vognene bliver vedligeholdt af Deutsche Bahn i Tyskland, mens klargøring i Danmark udføres af DSB.

DET LILLE HUS

Der er to toiletter i hver IC1-vogn, det vil sige 14 i alt. Til sammenligning har man kun haft fire i hele toget i de tidligere IC3-tog.

FEM HURTIGE OM IC1

Vognene er fra slutningen af 70’erne, mens det meste interiør blev moderniseret omkring 2008.

Trækkes af elektriske DSB Vectron-lokomotiver.

Der er dansk personale til og med Padborg, hvorefter Deutsche Bahn overtager med tysk personale til Hamborg.

Kører maksimalt 180 km/t.

Hver vogn vejer cirka 50 ton.

 

Tags: ,
SE MERE