Fremtiden er elektrisk, og stadig flere tog kører med ledninger – som risikerer at falde ned af og til. Se, hvem lokomotivføreren ringer til, når toget ikke kan komme videre, og læs, hvordan de får det hele til at glide igen.
Tekst:Eline Kedishe Østergaard FrankIllustration:Jakob Wedendahl

1.

En køreledning er revet ned. Lokomotivføreren ringer til Banedanmark, som har arbejdskøretøjer placeret rundtom i landet, der hurtigt kan rykke ud. Til skader på kørestrømsanlægget bruges special-køretøjet MTW 100, som vejer 42,5 ton. 

2.

Bagefter ringer lokomotivføreren til DSB’s Drift-center Danmark på Københavns Hovedbanegård, som stopper togdriften på strækningen, laver en prognose for, hvornår trafikken kan genoptages, og informerer DSB’s personale og kunderne om ændringerne. Det tager typisk 5-24 timer fra nedrivningstidspunktet, til en køreledning igen er oppe. Hvis nedrivningen er omfattende – for eksempel hvis køreledning og ophæng er filtret sammen og ødelagt, eller køreledningen er filtret ind i toget – bliver sporet lukket i begge retninger.  

3.

Den første kørestrøms-tekniker ankommer inden for en time og jorder* køreledningsanlægget, så ingen kommer til skade. Indtil anlægget er jordet, må passagererne ikke forlade toget, da de risikerer at få stød.

4.

Toget bliver kørt væk, og de nedrevne køreledninger fjernes fra sporet. Ligger der mange meter køreledning på skinnerne, bliver den klippet i mindre stykker og hentet senere.

5.

Teknikerne sætter køreledningen fast igen fra specialkøretøjets arbejdsplatform, som kan køre op, ned og til siderne. Under platformen er der et rum, hvor reservedele og værktøj ligger, samt en førerplads, hvorfra køretøjet styres. Hvis udhængene, som ledningerne hænger i, også er blevet revet ned, skal de også sættes fast igen.

FØLG STRØMMEN

Laserscannere placeret på broer rundtom i landet overvåger togenes strømaftagere, som sørger for forbindelsen mellem toget og køreledningerne. Når skader opdages, får Banedanmark og DSB besked, og det besluttes, om skaden kræver øjeblikkelig handling eller kan vente til togets næste værkstedsbesøg. De mest almindelige årsager til nedrevne køreledninger er defekte strømaftagere, slitage på køreledningsanlægget, løse presenninger og stropper på godstog samt stormvejr og hærværk.

Kilde: Banedanmark, DSB Driftcenter Danmark

 

Tags: ,
SE MERE