51-årige Kim Hansen er uddannet klejnsmed, men blev siden lokomotivfører - og kørelærer.
Tekst:Ruth Winther PoulsenFoto:Søren Rønholt

Hvordan er du endt i faget? 

”Jeg er uddannet klejnsmed, men så kendte jeg en, der arbejdede som lokomotivfører i DSB, der talte godt om det. Jeg tænkte, at det nok ville være noget for mig, også selv om man har skiftende arbejdstider og arbejder hver anden weekend. For 14 år siden blev jeg kørelærer, fordi jeg kedede mig i arbejdet. Det var blevet lidt for nemt bare at være lokomotivfører. Og nu har jeg været i DSB i 25 år.”

Hvad er det sværeste ved at være kørelærer?

”Det er nok de sure samtaler, man skal have indimellem, hvis eleverne ikke gør det godt nok. Man starter med at sige tingene på en pæn måde, men hvis det fortsætter, kan man blive nødt til at skrue bissen på og bede folk om at tage sig sammen.”

Er der nogle typiske fejl, eleverne laver, når de kører?

”Vi har en dødemandspedal, som lokomotivføreren skal vippe med under kørslen, så toget ved, at der sidder en bevidst togfører i førerrummet. Når eleverne kører for første gang, er det stensikkert, at de glemmer at vippe med dødemandspedalen, og så bremser hele toget. Så skal man ind og kvittere for det, der er sket, så toget kan køre videre. Jeg havde en elev med i maj, hvor det skete fire gange.”

Når man er færdig med oplæringen som lokomotivfører, skal man så op til en køreprøve? 

”I andet modul er der indlagt en licensprøve, hvor eleverne sammen med kørelærer og censor skal ud og køre en togtype, de har prøvet før.  Undervejs skal de forklare, hvad de gør og hvorfor. Derefter afgør kørelærer og censor, om eleven består.”

Er der en dag, du husker særligt fra dit arbejde?

”Da jeg var helt ny kørelærer, var der en elev, der ikke kunne holde sig vågen. Da vi kørte, kunne jeg se, at øjnene klappede i, og det var jo ikke så godt. Jeg påpegede det og spurgte, hvad der var galt, men det kunne han ikke svare på. Mønsteret fortsatte, og til sidst måtte jeg sige, at han ikke var egnet som lokomotivfører.” 

Hvad laver du i din fritid?

”Jeg cykler en del og går ture med fruen.”

Hvor kunne du tænke dig at rejse hen?

”Arktis. Jeg kunne godt tænke mig at se naturen deroppe, inden der ikke er mere is.”

DET GÅR JOBBET UD PÅ

At føre et lokomotiv er ’learning by doing’, og eleverne skal fra dag ét køre tog, også selv om de ikke har prøvet det før. Oplæringen sker ikke på en særlig kørebane, men på rigtige strækninger, hvor kørelæreren har en elev med i førerrummet.

Mens eleverne kører, får de sidemandsoplæring fra kørelæreren, der forklarer alt, hvad der er vigtigt at huske på den givne strækning, for eksempel omkring skilte og stationer.