LUK OP FOR POSEN
Danmarks Jernbanemuseum har i sin samling en lang række af de affaldsposer, man har kunnet finde i DSB’s tog gennem tiderne. Mange af affaldsposerne er udsmykket med forskellige motiver, som danske kunstnere stod bag. Affaldsposerne var tidligere lavet af plastik, men nu er de lavet af 100 procent genbrugsplast, og i stedet for kunstmotiver indeholder de i dag en kort tekst, hvor DSB beder sine kunder om at tage skraldeposen med og lægge den i skraldespanden. Der bliver hvert år brugt syv millioner affaldsposer i DSB’s tog. Det svarer til 19.000 poser om dagen.
TRYG-FORSKEL PÅ 30 STATIONER
Fire DSB-stationer rundtom i landet bliver istandsat, og 26 stationer på S-banen får et markant løft, så DSB’s kunder fremover vil opleve stationerne tryggere, grønnere og pænere. Pengene kommer fra puljen til mere trygge og attraktive stationer, der er afsat i forbindelse med ’Infrastrukturplan 2035’. Det er stationerne i Svendborg, Ringe, Ringkøbing og Kalundborg, der får en gennemgribende modernisering og renovering, og på S-banen får 26 stationer på Køge Bugt-banen og Nordbanen en makeover med blandt andet belysning og overvågning.
KYSTEN ER KLAR
Regionaltogene på Kystbanen kommer i 2024 til at standse ved alle stationer hvert 15. minut. Desuden vil der i myldretiderne køre tog, der standser ved de mest benyttede stationer på strækningen. Den nye ensartede køreplan skal gøre togtrafikken mere stabil på Kystbanen. Køreplanen giver flere stop og lidt længere rejsetider, men til gengæld øges frekvensen på en række stationer, og risikoen for forsinkelser og aflysninger bliver mindre.
NYE TIDER PÅ BANEN
Frem til 6. august er der ændrede tider og længere rejsetid mellem København H, Slagelse og Odense. Det skyldes Banedanmarks omfattende sporfornyelse. Køreplanerne ændrer sig i takt med Banedanmarks arbejde. I løbet af maj er der to perioder med ændrede tider. Den første periode er fra 30. april til og med 21. maj, og den anden er fra 22. maj til og med 4. juni.
Tjek Rejseplanen, der er opdateret med ændringerne, og læs mere om Banedanmarks arbejde på dsb.dk/sporfornyelse