Vi har samlet sommerens bedste kulturnyheder.
Tekst:RedaktionenFoto:Estate of Vivian Maier, Courtesy of Maloof Collection and Howard Greenberg Gallery, NY

GADETEATER

Butiksliv, bevægelse og biler. Godtfolk, facader og følelser uden på tøjet. Det offentlige rum er en myldrende scene for den, der kigger efter. Amerikanske Vivian Maier levede et stilfærdigt liv som barnepige og plejer og stiftede ikke familie, men brugte fritiden på igennem årtier at knipse sine omgivelser i blandt andet New York og Chicago med sit Rolleiflex. Hendes hundredvis af fotos forblev ukendte for offentligheden, indtil de bortauktioneredes kort efter hendes død i 2009. Siden har hendes stjerne været stigende, og Maier betragtes i dag som en dristig gadekronikør på linje med hæderkronede street-pionerer som Henri Cartier-Bresson og Diane Arbus. Nu kan du se omkring 150 af den mystiske Maiers værker i Aalborg.

Indtil 22. september på Kunsten Museum of Modern Art i Aalborg.

GLÆDENS DRUER

Dansk vin? For et kvart århundrede siden en lidt grinagtig idé, men i dag en realitet takket være klimaforandringerne, kundskaberne hos producenterne og de løsere liggende gastro-penge i danske lommer. Danmark er efterhånden ved at blive et vinland, og der er nu så mange gode glas at nyde, at Groblaa Forlag har set sit snit til at udgive en guide til over 100 danske producenter. Bliv klogere på druer, stokke og jordbundsforhold, og læs også om vingården, der er begyndt at levere til en tostjernet Michelin-restaurant i Frankrig, og om vinbonden fra Jylland, der vandt guldmedalje for sin hvidvin til messen Dansk Vinskue, men aldrig har smagt sin egen vin, da han er tidligere alkoholiker. 

Læs mere på groblaa.dk/vinruten

Foto: David Stjernholm

STENBRUD

Parken ved Gl. Holtegaard har fået nye, underlige fliser. Kunstner Nina Beier har nemlig strøet den med flader af marmor og natursten, der oprindeligt er udskåret til bordplader til køkkener og badeværelser, men som i deres nye omgivelser i et udvalgt felt i parken fremstår som kæmpemæssige puslespilsbrikker, der ikke passer nogen steder. Beier har i det hele taget udfordret barokhavens stringente udtryk, idet der i løbet af sommeren gror vild bevoksning op gennem åbningerne på fremmedelementerne.

Nina Beiers ’Ø’ kan ses indtil 1. december. Barokhaven er åben for offentligheden året rundt. 

Foto: Mads Bordinggaard/Earthlander Media

SKÆRMYDSLER

Mange af tidens ubalancer i sind og sjæl vurderes at strømme fra den lysende smartphoneskærm og direkte ind bag vores pandevæg. Men glemmer vi i al bekymringen, hvilken ressource digitaliseringen også er, og hvilke muligheder teknologien giver os for at kommunikere, arbejde og udtrykke os? Arrangørerne af Resonans Festival tror, at vi har brug for et helt nyt dannelsesbegreb, der sætter os i stand til bedre at forstå, agere og trives i den digitale tidsalder, og i årets fjerde udgave af festivalen har man indkaldt blandt andre Svend Brinkmann, Jonatan Spang og Johanne Schmidt-Nielsen til at drøfte, hvordan det kunne se ud.

Oure Højskole, 24. august. Læs mere på resonans.live

Foto: Pia Burmøller Hansen

KIG UNDER HÆKKEN

Danmarks pindsvin er i tilbagegang i hele Europa, da deres levesteder i naturen forsvinder, og selv om mange af os nyder at få dem på besøg, er en veltrimmet villahave heller ikke ideel for den piggede kratlusker. WWF Verdensnaturfonden lancerer derfor i samarbejde med Nordea-fonden og pindsvineforsker Sophie Lund Rasmussen kampagnen ’Danmarks pindsvin’. Vil du give en hånd med, kan du sætte kryds i kalenderen 10. august, hvor Danmarks pindsvin skal tælles. 

Læs mere, og tilmeld dig på wwf.dk/kaemper-for/natur-i-danmark/pindsvin/

HIMMEL OG ORD

Kalligrafi betyder ’kunsten at skrive smukt’ på græsk – en genre, som mange dygtige penselførere kastede sig over i middelalderens islamiske verden. Et smukt håndskriftarbejde, for eksempel i form af koran-citater, blev betragtet som en hyldest til Gud, fortæller museumsinspektør Peter Wandel, en af mændene bag Davids Samlings udstilling ’Mere end ord – Kalligrafi fra den islamiske verden’, i en pressemeddelelse. 

128 værker kan ses i København til januar 2025.

Foto: Jasko Bobar

PLASTIK-OPERATION

I omegnen af 1.000 ton plastikaffald skyller hvert år ind på den jyske vestkyst ifølge miljøorganisationen Plastic Change. Og skrues der ikke ned for forureningen, vil der i 2050 være mere plastik i verdenshavene end fisk, varsler WHO. Den på Fanø bosiddende kunstner Annemette Beck sætter fokus på den uheldige udvikling med sin nye udstilling, hvor hun har anvendt materialer som gamle gummihandsker, udslidte balloner, nylonreb og andet affald, hun har fundet under sine gåture på Fanøs brede sandstrande.

’Kunst – for havet’ kan ses på Fanø Kunstmuseum (17 værker) indtil 20. oktober og på Vadehavscentret (12 værker) indtil 31. oktober.

Tags:

SE MERE