Hvad er vigtigt at kunne som perronmanager?
”At være god til at danne sig et overblik. Man skal kende DSB’s organisation, vide, hvem man skal kontakte, når det brænder på, og have styr på, hvilke tog der kan og må køre uden for landets grænser. Derudover skal man sættes ind i disponeringsplaner, som er regler for personale, togmateriel og standsninger, og principkøreplaner, som, man bruger, hvis man aflyser eller tilføjer tog. Vi har et mentalt mappesystem, vi lynhurtigt kan navigere i. Man lærer ikke at forstå togdriften på én dag. Det kan tage flere år.”
Hvad er en god dag på arbejde?
”Det er, når der er knald på. Det kan være forsinkelser, skader på togmateriellet, dårlig skiltning eller software, der ikke virker. Når det sker, går mit alarmberedskab i gang, og så gælder det om at fastholde et overblik og rapportere til de rigtige – uden at glemme nogen i skyndingen. Under flygtningekrisen måtte vi for eksempel træde til og hjælpe ID-kontrollørerne i lufthavnen, da der blev indført grænsekontrol mellem Danmark og Sverige. Der var folk, der af sig selv begyndte at gå ind i tunnelen mod Sverige i ren desperation og afmagt. Vores opgave var at få borgere i Sverige med i togene, samtidig med at vi skulle sørge for at holde andre folk væk, og at sikkerheden var i orden. Det var svært, og vi måtte samarbejde med Katsrup Lufthavn, fordi folk samlede sig i dens Terminal 3 og på perronerne.”
Har dine opgaver ændret sig i corona-tiden?
”For passagersikkerhedens skyld sørger jeg for, at kunderne bliver spredt ud i togvognene. Derudover tæller jeg togene til og fra Sverige, som personalet i Driftscenteret på Københavns Hovedbanegård ikke kan holde øje med. Driftscenteret sørger for, at togene kører til tiden, at der er personale til togene, og at der er en plan B, hvis der sker uheld, forsinkelser eller andet. Jeg fungerer som deres øjne og ører.”
Hvornår har I mest travlt?
”Som perronmanager har jeg været med til årsfesten på Roskilde Universitet, Distortion, puttefester på gymnasier og andre store begivenheder, hvor der er brug for, at kunderne kommer sikkert med toget. Når der er Distortion i København, står jeg ved Dybbølsbro Station med otte vagter. Hvis folk er fulde, er der brug for flere hænder, og så har jeg det trafikale beredskab på politigården, vores eget beredskab, operationsledere i S-togene og politiets helikopter med over radioen, så jeg hurtigt kan komme i kontakt med dem.”
Hvordan blev du perronmanager?
”Jeg er uddannet multimediedesigner og har boet i New York, hvor jeg lavede dokumentarfilm. Da jeg kom hjem, havde jeg lyst til at lave noget andet. To af mine venner var ansat i DSB, og de talte godt om arbejdspladsen. Jeg fik lyst til at prøve det. Nu er der gået 12 år, og jeg er her stadig.”