NYE SIGNALER PÅ LINJEN
Det nye digitale signalsystem på S-banenettet, som skal være med til at sikre flere tog til tiden, er nu udrullet. Tidligere skulle lokomotivførerne holde øje med fysiske signaler langs banen og indimellem være i telefonisk kontakt med kommandoposter, før de fik signal til at køre. Det nye system er fjernstyret, så lokomotivføreren får signaler digitalt på deres computerskærm i førerhuset. Samtidig kan togdriften hele tiden følges med stor præcision fra Banedanmarks trafiktårn.
HJULSKIFTE
Med ordningen Kørmit har DSB’s erhvervskunder i et år kunnet tegne et abonnement, så de kunne tage et el-løbehjul fra togstationen og videre til deres arbejdsplads. Nu bliver el-løbehjulet udskiftet med cykler, da kunderne foretrækker at cykle den sidste del af vejen på arbejde. Abonnementsordningen hedder stadig Kørmit, og DSB håber på at få 5.000 betalende kunder inden udgangen af 2022.
Læs mere på koermit.dk
400
Så mange engangs-kopper blev der indtil for nylig brugt hvert døgn på DSB’s værksted i Sonnesgade i Aarhus. Lige indtil nogle medarbejdere fik den idé at udskifte engangskopperne med et termokrus til hver medarbejder. Miljøet bliver nu sparet for 1,6 ton affald om året, og værkstedet sparer 486.000 kroner i indkøb af engangskopper.
OVERSKUD HOS DSB
167 millioner kroner før skat var overskuddet hos DSB i første halvår af 2022. Det er noget lavere end første halvår 2021, hvor overskuddet før skat var på 517 millioner kroner. Både 2020 og 2021 var præget af coronapandemien. Det billede er nu vendt, og antallet af passagerer er på vej tilbage mod niveauet før pandemiens start. Der er især mange passagerer i de tog, som kører på tværs af landsdelene, og i de DSB-tog, der kører til udlandet.