BAG OM BANEGÅRDEN
Over sommeren kan du sammen med AarhusGuiderne blive taget med på rejse gennem Aarhus Hovedbanegård og se og høre de arkitektoniske detaljer om banegårdsbygningen, tegnet af K.T. Seest og opført i 1929. Vidste du for eksempel, at vandrehallen er inspireret af græsk tempelarkitektur, eller har du lagt mærke til PH-lysekronerne i forhallen? Hør om, hvordan jernbanen kom til Aarhus i 1862, og få mulighed for at komme rundt i krinkelkrogene, hvor du normalt ikke har adgang, for eksempel balkonen med udsigt over banegårdshallen.
Kontakt AarhusGuiderne, og bestil en gruppetur i sommerferien, eller vent til efteråret, hvor der vil være månedlige rundvisninger.
STRØMMEN ER DRØMMEN
DSB og togproducenten Alstom er nu så langt i designprocessen af de nye IC5-tog, at DSB har modtaget en 1:1-model af det nye tog. En af hovedprioriteterne i designet har været at sikre komfortable siddepladser og en indretning, som gør det muligt både at arbejde og slappe af undervejs på rejsen. Derfor vil der være god bordplads, stolene kan lænes tilbage, og sæderne har individuelle armlæn, læselys og strømudtag. DSB modtager 100 elektriske IC5-togsæt fra Alstom fra 2025 og frem til 2029.
SKOV-ARBEJDE
Hver gang DSB sælger en erhvervsrejse gennem DSB’s erhvervsportal, bliver der givet et bidrag til Klimaskovfondens arbejde, der svarer til de registrerede rejsers CO2-udledning. For 2022 blev det til 1.902.553 kroner, der ender som 220.696 m2 skov. Således bidrager DSB blandt andet til skov i Næstved, Vordingborg og Randers. Klimaskovfonden er oprettet af Folketinget med det formål at rejse mere skov i
Danmark, der kan bidrage til CO2-reduktioner.
AUTOMATISK FREMTID
DSB har sendt næste generations S-tog i udbud. De bliver fuldautomatiske, hvilket betyder, at de kommer til at køre uden fører, ligesom vi kender det fra den københavnske metro. De første førerløse S-tog skal i test fra 2028, og fra 2029 vil linje F mellem Ny Ellebjerg og Hellerup efter planen være den første strækning med fuldautomatisk S-togsdrift. Fremtidens S-bane skal understøtte mere trængsel i hovedstadsområdet i de kommende år. Flere S-tog i timen, S-tog hele vejen til Roskilde og bedre samspil med andre transportformer såsom cykel, bil og bus skal være med til at få flere over i den kollektive trafik.