26. juni 1847 blev den første jernbanestrækning i Danmark indviet mellem Roskilde og København. Hop med på jubilæumstoget, kør en tur ad Danmarks første jernbane, og se, hvordan den har udviklet sig gennem sine 175 år.
Tekst:Laura Offerlin LarsenIllustration:Jakob Wedendahl

DAMP AF, OG SKRU OP

Det allerførste tog, der kørte på Roskildebanen, var Danmarks første damplokomotiv, ODIN. I køreplanen var der tre daglige afgange fra hver station. Toget afgik fra Roskilde klokken 6:00, 13:00 og 21:00, mens det kørte fra København klokken 7:30, 14:30 og 22:30. I dag kører der gennemsnitligt 237 el- og dieseldrevne fjern- og regionaltog i døgnet på strækningen. Det forventes desuden, at der fra omkring 2029 også skal køre S-tog mellem København og Roskilde.

HVEM STÅR AF I ROSKILDE?

I 1847 var det primært københavnere, der tog til endestationen Roskilde for at se domkirken og udforske byen. I dag er det særligt pendlere, der står af på stationen. I 2017 var der i gennemsnit 29.000 daglige passagerer, der ankom til eller rejste fra Roskilde Station.

Tog mod København passerer viadukt ved Gamle Carlsberg. Illustrationen er lavet af kunstneren H.G.F. Holm i 1849, og typisk for tiden er viadukten gjort ekstra imponerende, ved at toget er mindre end i virkeligheden.

NYE HESTEKRÆFTER

D Danmark fik sin første jernbane, blev toget det hurtigste transportmiddel i Danmark. Tidligere tog det omkring 2,5 timer at komme fra København til Roskilde i hestevogn. Med toget tog det nu kun 53 minutter. I dag tager det mellem 21 og 27 minutter afhængigt af, hvor mange stationer toget standser ved undervejs.

EN LÆNGERE BANE

I 1856 blev Roskildebanen forlænget til Korsør. Hidtil havde flere haft svært ved at se behovet for en jernbane, men nu begyndte den at give mening, da man kunne rejse og transportere gods på tværs af hele Sjælland. Derudover kunne man fra Korsør komme videre med færge til blandt andet Fyn og Kiel.

Stationsbygningen i Roskilde tegnet 1849. Murkronerne, der ses på toppen af tårnene, blev fjer­net i 1871. Ved tårnenes fod ses to boder, hvor der indtil 1850 blev opkrævet bytold af varer, som ankom med toget. Foto: Danmarks Jernbanemuseum

SEKSCIFRET SUCCES

I det første hele driftsår for jernbanen var der 260.187 passagerer, hvoraf 153.861 kørte direkte mellem Roskilde og København. De resterende 106.326 passagerer stod om bord på de mellemliggende stationer Valby, Glostrup, Kjøgeveien og Hedehusene. Passagertallet oversteg alle forventninger, og på travle dage måtte man indsætte ekstra vogne. I dag rejser i omegnen af 1.800.000 personer årligt mellem Københavns Hovedbanegård og Roskilde Station.

Kilder: Danmarks Jernbanemuseum, DSB, passagertal.dk

 

Tags: ,
SE MERE