Her får du oktobers nyheder fra DSB.
Tekst:RedaktionenFoto:Thomas Hauerslev og Michael Jensen

LYN I NORDØST

Der kører igen tog mellem Hobro og Aalborg fra 7. oktober 2024. Dermed er sidste etape af en stor sporfornyelse mellem Aarhus H og Aalborg slut, som sammen med introduktionen af et nyt digitalt signalsystem giver DSB’s tog mulighed for at hæve hastigheden fra køreplansskiftet den 8. december 2024. Rejsetiden med InterCityLyn-togene bliver 8-9 minutter kortere mellem Aarhus H og Aalborg. Rejsetiden med InterCity-togene, der standser oftere, bliver tilsvarende fire minutter kortere. I slutningen af næste år overtager Nordjyske Jernbaner betjeningen af de fleste stationer mellem Hobro og Aalborg fra DSB – så bliver rejsetiden med InterCity-togene endnu kortere.

Foto: DSB

SEND FLERE PØLSEHORN

Siden DSB startede sit bonusprogram med DSB Plus, der giver kunder mulighed for at optjene point, når de rejser med tog, har en million danskere valgt at blive medlemmer og få mulighed for at bruge pointene til at købe eksempelvis kaffe, frugt eller hotdogs i DSB’s 7-Eleven-butikker rundtom i landet. Hver måned bliver der købt mere end 100.000 varer for DSB-point i DSB’s 7-Eleven-butikker. De mest populære er kaffe, sodavand og pølsehorn.

327 MILLIONER

… kroner var overskuddet hos DSB i første halvår af 2024. Det positive resultat skyldes blandt andet en øget passageromsætning på 13 procent. I samme periode i 2023 havde DSB et plus på bundlinjen på 375 millioner kroner, men resultatet var dengang positivt påvirket af en erstatning fra en tidligere leverandør på cirka 200 millioner. Regnskabet fra DSB viser også, at der blev foretaget 84,7 millioner rejser i 1. halvår af 2024 – 4,3 millioner flere end i samme periode sidste år, svarende til en vækst på fem procent.

Foto: Thomas Hauerslev og Michael Jensen

MINDESMÆRKE

Til ’Olsen-banden på sporet’ (1975) havde Erik Balling og Henning Bahs vilde ideer, der involverede både københavnske sporanlæg og rullende materiel. DSB var med på den værste, og både Amagerbanens spornet og Københavns Godsbanegårds signalanlæg og kommandopost indgik i Egon Olsens planer. Siden da har Det Gule Palæ, som Godsbanegårdens kommandopost kom til at hedde i folkemunde, haft en særlig plads i danskernes hjerte. Egentlig skulle den have været revet ned, fordi stuehuset var råddent, men efter en indsats fra Olsen Banden Fanklub lykkedes det at købe, flytte og renovere bygningen, der i dag kan besøges i Gedser Remise.

Tags: ,

SE MERE