PÅ DEN KORTE BANE
DSB og Banedanmark samarbejder om at afvikle trafikken så effektivt som muligt, mens jernbanen fornyes og fremtidssikres. Frem til efteråret bliver der arbejdet på flere strækninger i Danmark. Det vil ofte betyde ændrede køreplaner med færre tog. Andre gange kan der ikke køre tog de steder, hvor Banedanmark udfører sporarbejde – her vil der blive indsat DSB Togbusser.
Årets største sporarbejder:
1. Frem til august vil der være ændringer og skiftende tider med EuroCity til Hamborg.
2. Frem til og med 25. august er der ændrede tider og længere rejsetid mellem København, Slagelse og Odense.
3. Frem til og med 6. oktober er der ændringer mellem Aarhus og Aalborg og ingen tog mellem Aalborg og Aalborg Lufthavn.
4. Fra august og frem til december er der ændringer mellem Roskilde, Ringsted og Næstved.
Følg med
Med DSB Plus kan du få information om større planlagte sporarbejder. Sørg blot for at købe dine billetter eller dit pendlerkort i DSB App eller på dsb.dk, mens du er logget ind på din profil. Så informerer DSB Plus dig om ændringer på din rejse. Opret profil på dsb.dk/plus, og tjek altid rejseplanen før din rejse for mindre og akutte ændringer.
PÅ DEN LANGE BANE
På vej i bedre form
Hver dag kører der mere end 3.000 tog rundt i Danmark. Travlheden slider naturligvis på skinnerne, og derfor fornyer Banedanmark sporskifter, sveller og skærver i hele landet, så jernbanen kan komme i bedre form. Arbejdet bidrager til en mere driftssikker jernbane, fordi der vil opstå færre fejl i spor og sporskifter, og det er samtidig en forudsætning for at udnytte det kommende nye digitale signalsystems fulde kapacitet.
Helt elektrisk
Banedanmark elektrificerer lige nu store dele af det danske jernbanenet for at forberede jernbanen til fremtidens klimavenlige el-tog, der løbende erstatter dieseltog. Arbejdet består blandt andet i at rejse master og ophænge kørestrømsledninger, der skal forsyne el-togene med strøm. Nogle steder ombygges broer, så der bliver plads til kørestrømsanlæg under dem. Elektrificeringen af jernbanen giver – sammen med det nye digitale signalsystem – mulighed for at køre med en højere gennemsnitshastighed.
Nye signaler
Signalfejl har været den største enkeltstående årsag til forsinkede tog. Det skyldes, at tiden er løbet fra den analoge signalteknologi, der derfor udskiftes med et nyt digitalt signalsystem, der udrulles strækning for strækning. På S-banen i København blev et nyt digitalt signalsystem fuldt udrullet i 2022, og siden har S-togene kørt med rekordhøj punktlighed. Med det nye signalsystem bliver togene og skinnerne udrustet med nyt teknisk udstyr, som kommunikerer i ét samlet system. Det hele styres digitalt fra de to trafiktårne i København og Fredericia.