VECTRON TRÆKKER LÆSSET
De nye Vectron-lokomotiver er den første tilføjelse til fremtidens togflåde, og de er allerede i drift. DSB modtog de første lokomotiver i 2020, og det sidste af i alt 42 nye, eldrevne lokomotiver blev leveret af tyske Siemens i september 2022. Et Vectron-lokomotiv er lige knap 19 meter langt og vejer 86 ton. Det har 8.700 hestekræfter og en topfart på 200 km/t. Vectron er et miljørigtigt lokomotiv, da det ikke udleder farlige partikler som sine forgængere.
NALDGO’ TALGO
Talgo-vognene bliver den næste tilføjelse til moderniseringen af flåden. DSB får leveret otte vognstammer i løbet af 2024. En ’vognstamme’ er fagbetegnelsen for det antal vogne, der er koblet sammen. Talgo-vognene er godkendt til at køre 230 km/t, men vil have en lavere topfart, da de skal trækkes af Vectron-lokomotiverne, der maksimalt kan køre 200 km/t. Hver Talgo-vognstamme rummer 492 siddepladser, hvilket er 356 flere pladser end i et IC3-tog.
GIV MIG FEM
IC5 er DSB’s nye tog , som leveres fra den franske togproducent Alstom. De første tog leveres fra 2025, mens de sidste forventes leveret i 2029. DSB har bestilt minimum 100 togsæt, som hver består af fem vogne. I de fem vogne er der sammenlagt omkring 300 pladser. Toget har 7.950 hestekræfter og en topfart på 200 km/t. Til sammenligning har et IC3-tog 1.870 hestekræfter.
FREMAD OG FØRERLØS
DSB’s S-tog har kørt på el, siden de så dagens lys i 1934, men når fremtidens S-tog begynder at indtage de danske skinner i slutningen af 2029, vil alt alligevel ikke være, som det plejer, da de nye S-tog bliver styret automatisk, som vi kender det fra den københavnske metro. S-togenes endelige design er endnu ikke fastlagt. Det er dog besluttet, at toget skal have en topfart på 120 km/t, og at hvert togsæt skal indeholde cirka 150-160 sæder og cirka 16 cykelpladser. Togene skal desuden køre med et kortere interval end de 10 minutter, der er på størstedelen af linjerne i dag. Fremtidens S-tog forventes at komme i drift i årene 2029-37, og det er politisk besluttet, at de også skal køre til Roskilde, hvilket S-togene ikke gør i dag.