HOVEDRENOVERING AF HOVEDBANEGÅRD
I 2025 går DSB i gang med en omfattende renovering af Københavns Hovedbanegård for at give en bedre rejseoplevelse. Den største forandring er, at DSB fjerner to af fire butikscentre, så banegården bliver delt op i to. Renoveringen giver en ny, lys og åben rejsehal, et godt udsyn og overblik til sporene. Samtidig skal en butikshal med to store butikscentre sørge for, at man stadig kan få det vigtigste med til rejsen. Ombygningen skal efter planen være færdig i 2028.
NYE KLIMA-REJSENDE
DSB og film- og serieinstruktør Jonas Risvig har indgået et samarbejde om produktionen af instruktørens ungdomsserie ’Evigt’. Samarbejdet skal – med de unges egne ord – være med til at skabe en samtale om toget som det nemme, grønne valg. Du kan streame ungdomsserien ’Evigt’ på Jonas Risvigs YouTube-kanal, der følger Klaras mission om at gå mere op i klimaet i en sommerferie i selskab med gymnasievennerne.
TONSVIS SPARET
DSB’s klargøringscenter i Kastrup er overgået fra gas til fjernvarme, hvilket halverer DSB’s samlede gasforbrug og sparer cirka 650 ton CO2 om året – det samme som det årlige forbrug i 200 parcelhuse med gasfyr. DSB’s klargøringscenter får dermed ikke bare en CO2-besparelse på omkring 80 procent om året, men DSB’s forsyningssikkerhed sikres også i tilfælde af gasmangel. I 2030 skal alle ejendomme, som DSB selv anvender, være opvarmet med fossilfri energikilder.
PENGE TIL PENDLERNE
I 2023 betalte DSB 40 millioner kroner i kompensation til pendlere, der er tilmeldt rejsetidsgaranti-ordningen. Det er 64 procent mere end i 2022, og stigningen skyldes blandt andet Banedanmarks omfattende sporarbejder, der satte sit præg på punktligheden. I 2024 har DSB’s kunder endnu bedre muligheder for kompensation, da kravene for udbetalinger er skærpet i den nye trafikkontrakt mellem staten og DSB, der kom på plads ved årsskiftet.
Læs mere om rejsetidsgarantien på dsb.dk
LANG LUKSUS GENNEM LANDSKABET
Til efteråret kan du blive flot kørende, hvis du skal syd for grænsen med tog. DSB har fået leveret den første af 16 vognstammer af de nye EuroCity-vogne, som fremover bliver en del af DSB’s togflåde. Toget skal blandt andet indgå på ruterne til Hamborg – i første omgang fra København og senere Aarhus. En vognstamme består af 15 vogne og bliver dermed DSB’s længste vognformation på 209 meter med 492 sæder fordelt på 442 standardsæder og 50 førsteklassessæder. Toget vil de kommende måneder gennemgå forskellige test, inden det bliver godkendt af de danske myndigheder.