BRUNIFORMER
For 50 år siden fik DSB’s personale nye uniformer, der skulle signalere en moderne, kundeorienteret virksomhed. Passagererne skulle også mærke bedre service med ensartet skiltning på stationerne og en forbedret komfort. Personvognene blev ændret fra ottepersoners kupeer med røde plastiksæder til sekspersoners kupeer med brunt uldstof. Rejs med tilbage på Danmarks Jernbanemuseum i Odense, hvor du også kan opleve en af tidens vogne med typisk rejseudstyr for unge, der fra 1972 kunne tage på interrail.
50 ÅR TIL TIDEN
26. maj 1974 indførte DSB en ny køreplan kaldet K74, hvor InterCity-togene afgik på samme tidspunkter hver time. Det kan lyde som en mindre ting, men det gjorde det markant lettere at navigere efter togtiderne. Nyindrettet materiel og nye færger blev også en del af den samlede storstilede satsning. Samme dag som den nye køreplan blev indført, afgik det første tog fra København mod Hamborg-Köln-Stuttgart. DSB’s InterCity-tog kører som bekendt stadig med faste togtider her 50 år senere.
VIDSTE DU, AT …
S-toget har 90-års fødselsdag i år. Gennem hele sin levetid har S-toget været 100 procent elektrisk og været rygraden i den kollektive trafik i København.
BRANDNYT
DSB bliver opfattet som et mere bæredygtigt brand end for et år siden. På Sustainable Brand Index 2024, der blev offentliggjort i marts, er DSB placeret som nummer 24 – et hop på 18 pladser i forhold til 2023, hvor DSB var placeret som nummer 42. Nummer 1 på listen er varemærket Änglamark.
FACELIFT
86 millioner Christiansborg-kroner skal give kunder, der benytter stationerne i Hjørring, Hobro, Langå samt Nørrebro og Vesterport Station, en bedre oplevelse. De politiske partier bag Infrastrukturplan 2035 har godkendt DSB’s indstilling af en række projekter, der skal give de slidte stationer et løft.
Læs mere om projektet på trm.dk